ADSL Internet erişimi
Bilgisayar, Yazılım
ADSL son bir yıl içinde günlük hayatımıza daha çok girdi. Elbette bunda ADSL´nin getirdiği avantajların katkısı çok büyük. İster özel ister kurumsal olsun, Telekom´un sunduğu bu Internet erişim hizmeti, tabiri caizse, Internet´i "koklayarak" kullanma zorunluluğunda bırakan dial-up bağlantı çözümlerini saf dışı bıraktı.
Internet bağlantısı konusunda en etkili çözümlerden biri olan ADSL (Asymetric digital subscribe line- Asimetrik dijital abone hattı) sadece evsel kullanımlar ve evden Internet´e erişim için değil, kendi işyerleri ve bayileri arasında WAN (Geniş Alan Ağı) bağlantısı kurma ihtiyacı olan ya da Internet´e daha hızlı, ucuz ve kesintisiz erişim arayan küçük- orta ölçekli işletmeler için de ekonomik ve etkili bir çözüm olanağı sunmaktadır.
ADSL ile Internet bağlantısının gerek kiralık hatlı (leased line) WAN bağlantıdan, gerekse dial-up Internet erişiminden hem ekonomik anlamda ucuzluğu hem de hızlılık ve performans gibi teknolojik yönlerden avantajları bulunmaktadır.
Bu avantajları, özellikle de dial-up bağlantı ile kıyaslayarak sıralayalım.
• Ev ya da kurumsal olsun, çok dar kullanım olanakları bulunan, tek bilgisayar da bile zaman zaman yavaşlama problemi olan, üstüne bir de bağlantı birden fazla bilgisayara paylaştırıldığında ise daha da yavaşlayan dial-up bağlantı ADSL´ye oranla, hem fiyat hem de hız bakımından dezavantajlara sahip.
• Dial-up bağlantıyla günde ortalama 5 saat girilen Internet için 100 YTL´nin çok üzerinde bir fatura gelirken, Internet´i 24 saat kullanan limitsiz tarifedeki bir kullanıcı 49 YTL ödemektedir. Bu durum göz önüne alındığında küçük işletmeler için bir dial-up bağlantının toplam aylık maliyet yükü son derece yüksektir.
• Kullanıcı dial-up için Türk Telekom A.Ş.´nin 0822´li hatlarından, bir ISP (Internet Servis Sağlayıcı) üzerinden Internet´e bağlanır. Bu telefon parasından ayrıca bir ISP abonelik ücreti ödemeyi de gerektirmektedir. ADSL´de sadece Türk Telekom´a hizmet bedeli ödenmektedir.
• ADSL´de veri iletim hızı 256Kbps (2005 Kasım ayından itibaren tüm kişisel ve kurumsal erişimler için 512Kbps olacak) iken, dial-up bağlantıda maksimum hız 56Kbps´dir. Bu herhangi bir dosyaya erişim ve web sitesine ulaşım için ADSL bağlantıdan daha uzun süre bilgisayar başında beklemeyi zorunlu kılmaktadır.
• Dial-up bağlantıda Internet bağlantısı yapıldığı sırada telefon hattı sürekli meşguldür ve Internet´e bağlanma, sık sık kesilme, hattan düşme gibi sorunlar olabilmektedir. ADSL için bu problemler söz konusu değildir. Asimetrik hat olması nedeniyle aynı telefon hattı üzerinde olsa bile telefonu meşgul etmez. Küçük ve orta ölçekli bir işletme ADSL için başvurduğu anda Türk Telekom, şirkete ait halihazırda çalışan telefon hatlarından birine ADSL hizmetini tanımlayıp uygulamayı başlatır, aynı telefon numarası üzerinden yapılan bu işlemde yeni ek bir telefon hattı gerekmez.
• Aboneliği başlatılan işletme ihtiyacına göre bir hız seçtikten sonra, bu bağlantıyı işyerindeki tüm bilgisayarlara dağıtmak için (ofis içinde yerel ağı kurmak için) basit bir "hub" ile ya da hub özelliği olan bir ADSL modem ile ofisteki çalışanların bilgisayarlarına dağıttığında bile, örneğin hızı 256K ise kullananların her birinin hızı, en az daha önce dial-up tek bağlantının hızına ulaşır.
Kısaca özetlersek, ADSL üzerinden Internet erişiminin hem ekonomik olarak hem de Internet´ten yararlanmak adına aranan verim ve performansı en üst düzeydedir.